C-vitamin

C-vitamin

Vízben oldódó vitamin (a felesleget kipisiljük), Szentgyörgyi Albert nevéhez kapcsolódóan hallottuk már.

Aszkorbinsav (nevét a skorbut elleni hatására utalva kapta), vízben oldódó szerves sav, antioxidáns.
A C-vitamint szervezetünk nem képes előállítani és tárolni.
Minden nap a megfelelő mennyiségű C-vitamint kell a szervezetünkbe bevinni.
Különféle tápanyaggal juthatunk hozzá, de a hiányzó C-vitamin mennyiséget a megfelelő táplálék-kiegészítővel pótolhatjuk.

C-vitamin hiánytüneteit már az unalomig ismerjük:
- izombántalmak
- lassú sebgyógyulás
- gyulladások kialakulása.

Régen a C-vitamin hiányát, ezáltal a kialakult betegség tüneteit a következőképpen írták le:
Aki „elkapta” a kórt ,annál halálos fáradság, letargia, fogíny gyulladás majd fogvesztés volt tapasztalható.
A testén különböző helyeken fekélyek keletkeztek, keze vagy lába feldagadt, régi összeforrt sebek szétnyíltak,
eltört és meggyógyult csontok újra szétváltak, nehézlégzés alakult melyet a megváltó halál követett.

Az aszkorbinsav molekulát ( amit közismerten C-vitaminnak neveznek) Walter Haworth angol tudós fedezett fel, amiért 1937-ben kémiai Nobel-díjat kapott.
Amire mi Magyarok büszkék lehetünk, az Szentgyörgyi Albertnek (Magyarországon született 1893-ban és 1986-ban USA-ban halt meg)
a C-vitamin  előállítása, kinyerése területén elért eredményei.
1937-ben Nobel-díjat kapott : „…a biológiai égésfolyamatok, különösképpen a C-vitamin és a fumársavkatalízis szerepének terén tett felfedezéseiért”
Szegedi egyetemen biokémiai kutatásokat végzett: az izomban található fehérjék szerepe az izom összehúzódásokban.

A C-vitamint növények és egyes állatok képesek előállítani.
Egy pár ismert növény melyben megtalálható a fontos és egyúttal nélkülözhetetlen aszkorbinsav azaz a C-vitamin.
Egyből mindenkinek a citrusfélék jutnak eszükbe, ha természetes úton történő pótlására gondolunk.
De természetesen vannak más C-vitamin tartalmú növények is:
- homoktövis
- csipkebogyó
- paprika
- káposzta
- kiwi
- alma-körte

Nélkülözhetetlen  sokféle hatása miatt:
- kollagén képződést elősegíti a C-vitamin,mind bőrünkben (feszes és rugalmas bőr)  , mind ízületünkben,
- gyorsítja a sebek gyógyulását,és a hegképződést  a C-vitamin(izomláz esetén a tejsav képződés mellett, apró mikro- sérülések keletkeznek az izomsejtekben, ennek a gyógyulását is elősegíti),
- elősegíti az immunrendszer működését: ellenállóbbak leszünk fertőzésekkel szemben a C-vitamin-tól. Az őszi /téli influenzás időszakokban a megfázás, nátha tüneteit erősen csökkenti.
- antioxidáns hatása miatt a rákos sejtekkel szemben támogatja  a szervezetet oly módon, hogy a C-vitamin a szabadgyökökkel hamarabb kapcsolatba lép.
- a vérben lévő zsír bontásában játszik szerepet, így segíti egészséges keringésünket a C-vitamin.

 

Most már tudjuk miért kell naponta C-vitamint enni. De mennyit kell szedni belőle?
- Napi 60mg arra elegendő, hogy ne alakulhasson ki szervezetünkben skorbut.
- Elfogadott, „gyógyszertári” gyakorlat szerint felnőttek szükséglete napi 200mg
- Újabb kutatások szerint napi 500mg csökkenti a szív és érrendszeri problémák gyakoriságát.
- Szentgyörgyi Albert által fogyasztott mennyiség 1000mg volt.
- Heti 3-4 alkalommal sportoló felnőtt számára „javasolt” mennyiség 1000mg.
- Élsportoló esetében ez a mennyiség lehet akár 2000mg is.
- Nagy dózis bizonyos extrém esetekben akár 15000 – 20000mg is lehet naponta.

Mi van, ha sokat szedünk belőle?

Ezzel kapcsolatban sok vélemény, vizsgálat, érv és ellenérvek látott napvilágot.
Feltételezések, felhozott érvek a nagy mennyiségben fogyasztás ellen:
- vesekőképződést okozhat. Egyértelmű vizsgálatokkal nem támasztották alá, de akiknek kialakulóban van a vesekő, esetleg elő is fordult, óvakodjanak a túlzott beviteltől.
- vasfelhalmozódást okozhat, ez a vérben fokozhatja a rögképződéseket és ez trombózishoz vezethet. Vizsgálatok ezt sem támasztják alá egyértelműen.
- fokozottabb húgysavképződés, az arra hajlamos embereknél nagyobb a köszvény kialakulásának veszélye. Egyértelműen vizsgálatok ezt sem igazolják.

De mint mindenben, itt is fontosnak tartom a mértékletességet.
Ezért mindenki saját maga tudja eldönteni vérmérsékletének függvényében a számára szükséges napi C-vitamin bevitelének mennyiségét, ami tudjuk összeadódik az élelmiszerekben található mennyiség és a  vitaminnal szervezetbe bevitt adaggal. 

C vitaminok a protein4u.hu webshopban